Wednesday, August 02, 2006

Ubesvarte spørsmål

Noen kvelder tilbake fikk ikke P. & Ø. sove, og da de ropte gikk jeg inn til dem. Fireåringen virket egentlig som han nesten sov, men plutselig så han på meg og spurte: ”Hvorfor finnes menneskene? Og dinosauruser, monstre og sjørøvere?” Et slikt spørsmål åpner jo for ganske mange ulike svar, dessverre var minstemann såpass urolig at jeg ikke fikk tatt opp tråden i samtalen med storebror, og kanskje det var like greit, for hva svarer man? At noen mener alt finnes på grunn av tilfeldigheter, mens andre tror at Gud har skapt alt med en bestemt hensikt. Men tilfeldighetenes gang eller hensikten med det hele kjenner vi jo heller ikke, så ingen av svarene er vel egentlig fullgode. Så, jeg holdt meg fast i sengestolpen på køyesenga og bad dem om å sove. Så får jeg håpe drømmene førte dem nærmere et svar...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home