Wednesday, December 13, 2006

13 (Lucia, lussekatter og gammel safran)

I går kveld bakte jeg, tradisjonen tro, lussekatter etter at barna hadde lagt seg. De tre siste årene har jeg brukt denne enkle oppskriften:

25 g gjær
200 g smør
5 dl melk
1 g knust safran
2 dl sukker
2 ss lunkent vann
1 egg
ca 1 kg hvetemel
egg til pensling

Smøret smeltes i kjele og blandes med melken og alt gjøres fingervarmt. Sukker og safran blandes i. Gjær røres ut i litt vann i en stor bolle, melk og egg røres sammen i bollen, før melet blandes inn. Eltes godt, la heve 1 time før man triller ut slanger som snurres i S-form. Pyntes med rosiner og pensle med eggeplomme. Stekes på 220 grader i ca. 10 minutter.

I år hadde jeg safrantråder, og ikke knust safran. Jeg knuste dem så godt jeg kunne i morter, men resultatet ble ikke så godt. Lukten av safran var der, men den fine gulfargen uteble dessverre. (Et tips for å lette på knusingen av safran er å ha en sukkerbit i morteren sammen med safranen.) Jeg tror likevel feilen var at safranen ble kjøpt i Hellas i sommer (det var ekte saker), og at den derfor var for gammel. Neste år blir det safran fra apoteket igjen…

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hva faen er galt med gurkemeie!?

December 14, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Det koster for lite! Vi snakker symbolpolitisk baking....

December 14, 2006  

Post a Comment

<< Home