Wednesday, January 17, 2007

Gamle skrifter

Som (ut)dannet religionsviter fikk denne artikkelen meg til å ville anbefale serien ”Verdens hellige skrifter”. Mest fordi det er interessant lesning, men også fordi bøkene er vakkert utformet, oversettelsene er gjort fra originalspråket og alle verkene har grundige kommentarer. Dessverre må bøkene bestilles gjennom Bokklubben (enkelte bind tror jeg er å få i bokhandel), men om man ikke er medlem kjenner man kanskje noen som er det. Eller så kan man jo låne på biblioteket

4 Comments:

Blogger Olav Elgvin said...

Ettersom jeg er blant de heldige som er født med sølvskje i munnen, på livets solside, i et hjem med bøker i bokhyllene og alt det der, så har jeg vært så heldig å kunne snylte på min fars Hellige Skrifter-kolleksjon. Spennende lesning.

(samtidig synes jeg at noen av titlene smaker litt av forsøk på å melke serien for det den er verdt: "Frans av Assisi" som et hellig skrift, liksom? Kømm ån!)

January 17, 2007  
Blogger olakis said...

Hei Olav! Ja, noe er litt søkt. "Q" innleder bindet om "Gnostiske skrifter", det er også litt underlig spør du meg.(Kun for teologinerder den der) Ellers så formoder jeg at det er en slektning som står for utgivelsen av"Dødehavsrullene"? (Og helt på siden;har du kuttet ut kommentarfeltet på bloggen din? De siste postene har vært flotte!)

January 17, 2007  
Blogger Olav Elgvin said...

Jepp, dødehavs-slektningen er min selvsamme gode far:)

Hmm. Går det ikke an å legge inn kommentarer nå? Disse teknologi-greiene frustrerer meg. Installerte programmet Haloscan, for å få muligheten til å "pinge". Som en beklakelig konsekvens forsvant alle de gamle kommentarene, men jeg trodde det var mulig å legge inn nye..?

January 17, 2007  
Blogger olakis said...

Du har rett, kommentarfeltet funker fint det!

January 17, 2007  

Post a Comment

<< Home