Sunday, February 25, 2007

Elias


I går, lørdag, var hele familien og så Elias og kongeskipet. Vi har fulgt Elias siden slekt i Kabelvåg sendte oss de to første bøkene om Elias. (Dette var før tegneserieversjonen var laget, og Elias så litt anderledes ut da, Tråle hadde rullings i kjeften og Kjapp het Skarven, men ellers var det ganske likt). Nå har vi aldri funnet ut av hvem det var som sendte oss bøkene til jul, alle tanter og onkler nekter for at det var dem, men i alle fall, vi har alle Eliasfilmene og nå måtte vi da også se spillefilmen. Peder og Øivind er i målgruppen antar jeg, 5 og 3 år gamle, og de var fornøyde, selv om minstemann syntes det var litt vel skummelt til tider. Vi voksne, vel vi syntes det var helt ålreit, vel så bra som Biler som vi så i fjor. Jeg skulle gjerne hatt en mer "handlingsorientert" film og mer humor, men, når de små er fornøyd skal kanskje ikke jeg klage?

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hele gjengen så Elias i dag (rett nok var det en plan B , fordi vi ikke fant en plan A, så vi var sikkert ikke topptente).

Men jeg synes det var skikkelig slappe greier. En ting er at en masse kjendiser bruker filmen til å ptomotere seg selv - slik er vel den opplevelsesbaserte kapitalismen. Men det senket tempoet i handlingen, som var rotete og lite medrivende.

Lunvik og Storvik? er relativt lokalt baserte (realistiske) steder. Men hva bar dette med å putte et slott, en konge og en prinsesse inn i dette. Å gjøre Helgelandskysten og Lofoten til kulisse for Inland-Norges urmyter (konge, prinsesse mv.)!

e.

March 11, 2007  
Blogger olakis said...

Ja,særlig originalt var det vel ikke. Jeg skulle gjerne ha sett en film som var litt "saltere". Det smaker litt mye ferskvann, både av serien og av filmen. Det andre store minuset var som jeg nevnte denne karakterfokuseringen,det var for lite driv. Men,sammenlignet med mye annet jeg har sett, som baserer seg på amerikanske myter,så tyr jeg til det nasjonalistiske argumentet: heller en grei norsk film enn en grei amerikansk film.
Forøvrig; hyggelig å høre fra deg e!

March 12, 2007  

Post a Comment

<< Home