Sunday, February 04, 2007

Forgjengelig hverdag?

Dette året kommer jeg til å kartlegge og registrere en del gammelt arkivmateriale, jeg har allerede vært og kikket på en del dokumenter fra 1820 og fremover. De er vanskelige å lese, men det skyldes kun min manglende paleografiske kunnskap, teksten er ellers tydelig og godt bevart på de snart 200 år gamle arkene. Så fant jeg et løsrevet dokument fra 1990. Saken gjaldt utfordringer i forskningen frem mot 2005. Som et vedlegg lå en artikkel, på diskett, vel og merke. For å kunne lese hva som stod der måtte jeg først finne noen på kontoret som faktisk hadde en maskin som tok disketter. De fleste har kun usb-tilkobling. Og, da jeg fant en maskin som hadde riktig maskinvare, kunne ikke PCen lese dokumentet. Den eneste muligheten den kom opp med var å formatere disketten. Nå sier jeg ikke at vi ikke kunne ha fått åpnet og lest filen, men det ville nok ha krevd en del jobb og tid. Så konklusjonen er: 1820 - leselig, om enn vanskelig å tyde. 1990, uleselig og utilgjengelig. Noe å tenke på?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home